NEW YORK'TA İRANLI VE BİSEKSÜEL OLMAK
26/02/2015 - Habertürk
|
FİLMİN NOTU: 4.6
|
İran asıllı Amerikalı bir kadın yönetmenin gözünden New York'un sakin bölgesi Brooklyn'e alternatif bir bakış... Rejisörün kendisinin canlandırdığı, hayatından izler taşıyan biseksüel göçmen Şirin'in öyküsü... Başta ev arkadaşı olmak üzere kadınlara da ilgi duyduğunu anlayan bu karakterin gözünden bir köşeye sıkışmışlık, bir kafa karışıklığı izleriz. Üçlü ilişkide ana nesne olmak, bir şeyleri itiraf edememek, terk edilmek veya öpüşürken emin olamamak fark etmez...
"Makul Davranış" ("Appropriate Behavior", 2014), tepeden tırnağa Amerikan indie'si özellikleri taşıyor. Akşam sahnelerinde çok profesyonel durmayan doğal renkleri, sallanan kamerası ve amatöre yakın oyuncularıyla gerçek bir düşük bütçe tanımı yapıyor. Cassavetes'i hatırlamamızı sağlıyor. 1.85:1'de buna samimiyet katan net bir öteki, kadın ve eşcinsel benlik filmine dönüşüyor. Daha önce orada yaşayan ötekiler, Ortadoğulular ele alındı ama lezbiyenleri, biseksüelleri bilemeyiz.
Lezbiyen aşk filmi "Koşul"dan ("Circumstance", 2011) sonra bir kez daha İran sinemasının tabuları, sansür sorunu akla geliyor. Cinsel tercih meselesine cesur yaklaşımı ve kadın tanımına dair yorumuyla dikkat çekiyor "Makul Davranış". Oyuncu-senarist-yönetmen Desiree Akhavan, Cherien Dabis gibi Ortadoğu kökenli Amerikalı isimlerle bağ kuruyor. Bu açıdan temasal tutarlılık değerli. Ama yan karakterler için hiç uğraşmayan, samimiyeti esprilere dökmekte sıkıntı yaşayan bir iş canlanıyor.
Makul davranışları bir türlü tutturamayan kadının savrukluğu, özgürlük arzusu bize tesir ediyor. Ahlaki açıdan sorunlu değil film. Ama görsel anlamda çok üstünkörü halledilmiş gibi... Akhavan'ın kadın ve eşcinsel haklarını incelikli mizah ve felsefi bir omurgayla savunan senaryolarını başka yönetmenlere emanet etmesi sinema dünyası için daha hayırlı olur şüphesiz...
"Makul Davranış" ("Appropriate Behavior", 2014), tepeden tırnağa Amerikan indie'si özellikleri taşıyor. Akşam sahnelerinde çok profesyonel durmayan doğal renkleri, sallanan kamerası ve amatöre yakın oyuncularıyla gerçek bir düşük bütçe tanımı yapıyor. Cassavetes'i hatırlamamızı sağlıyor. 1.85:1'de buna samimiyet katan net bir öteki, kadın ve eşcinsel benlik filmine dönüşüyor. Daha önce orada yaşayan ötekiler, Ortadoğulular ele alındı ama lezbiyenleri, biseksüelleri bilemeyiz.
Lezbiyen aşk filmi "Koşul"dan ("Circumstance", 2011) sonra bir kez daha İran sinemasının tabuları, sansür sorunu akla geliyor. Cinsel tercih meselesine cesur yaklaşımı ve kadın tanımına dair yorumuyla dikkat çekiyor "Makul Davranış". Oyuncu-senarist-yönetmen Desiree Akhavan, Cherien Dabis gibi Ortadoğu kökenli Amerikalı isimlerle bağ kuruyor. Bu açıdan temasal tutarlılık değerli. Ama yan karakterler için hiç uğraşmayan, samimiyeti esprilere dökmekte sıkıntı yaşayan bir iş canlanıyor.
Makul davranışları bir türlü tutturamayan kadının savrukluğu, özgürlük arzusu bize tesir ediyor. Ahlaki açıdan sorunlu değil film. Ama görsel anlamda çok üstünkörü halledilmiş gibi... Akhavan'ın kadın ve eşcinsel haklarını incelikli mizah ve felsefi bir omurgayla savunan senaryolarını başka yönetmenlere emanet etmesi sinema dünyası için daha hayırlı olur şüphesiz...